تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/06/13 - 08:20
کد خبر: 480859

نگاهی بر اظهارات عجیب وزیر آموزش و پرورش؛

وزیر رفوزه/ تقلیل آموزش به کالای خصوصی و پولی

وزیر رفوزه/ تقلیل آموزش به کالای خصوصی و پولی

اگر آموزش به سازوکار بازاری و خصوصی تقلیل داده شود سبب می‌شود صرفا افرادی که از لحاظ مالی و اجتماعی توانگر هستند بتوانند از آموزش باکیفیت برخوردار شوند، در حالی که کالای عمومی متعلق به همگان و حق همگان است.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهای گذشته اظهاراتی از رضا مرادصحرایی وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی منتشر و پخش شد که ادعا کرده خانواده‌های کسانی که فرزندان خود را به مدارس پولی می‌فرستند خودشان انتخاب کرده‌اند و کسی به آنان اجبار نکرده است. سپس در جواب مجری که می‌گوید هر کسی پول داشته باشد بدش نمی‌آید فرزندش را به مدرسه خوب بفرستد، جواب می‌دهد این یک انتخاب است همانطور که وقتی ماشین بهتری می‌خواهید پول بیشتری باید بدهید! 

تقلیل آموزش به کالای خصوصی و پولی

مشخص نیست که تا چه میزان و تا چه زمان لازم است دسته‌ای از نکات تکراری درباره آموزش و عدالت آموزشی تکرار و مطرح شود. معلوم نیست چند بار دیگر باید گفته شود آموزش یک کالای عمومی و یک حق همگانی است که به آحاد افراد جامعه صرف نظر از میزان ثروت و موقعیت اجتماعی‌شان تعلق می‌گیرد و قانون اساسی نیز این حق را به رسمیت شناخته و دولت را در این زمینه مسئول و مکلف کرده است. معلوم نیست چرا ما باید مدام بر سر ابتدایی‌ترین مسائل در جا بزنیم.

همانطور که گفته شد آموزش یک کالای عمومی است. با شنیدن نام کالای عمومی یکی از مفاهیمی که بلافاصله به ذهن هر اقتصادخوانده‌ای که درس اقتصاد بخش عمومی را خوانده باشد خطور می‌کند، مفهوم شکست بازار است.

شکست بازار در کالاهای عمومی دلایل مختلفی دارد. ویژگی کالاهای عمومی این است که مکانیسم‌های بازاری و بخش خصوصی از تولید کارا و بهینه این کالاها ناتوان هستند. اگر آموزش به سازوکار بازاری و خصوصی تقلیل داده شود سبب می‌شود صرفا افرادی که از لحاظ مالی و اجتماعی توانگر هستند بتوانند از آموزش باکیفیت برخوردار شوند، در حالی که کالای عمومی متعلق به همگان و حق همگان است.

بنابراین لازم است که فرصت‌های برابر آموزش باکیفیت طوری توزیع شود که افراد فقیر و غنی از لحاظ نصیب آموزشی تفاوتی با هم نداشته باشند. همچنین باید گفت آموزش یکی از سکوهای کاهش نابرابری  در جامعه است و در ارتقای موقعیت اجتماعی افراد سهم برجسته‌ای دارد. در زمینه تولید و اشتغال نیز نقش کلیدی آموزش مناسب غیر قابل انکار است.

آش نخورده و دهان سوخته لیبرالیسم!

آنچه مایه تعجب است این است که عده‌ای سخنان مدافعان نابرابری در آموزش را به لیبرالیسم نسبت می‌دهند و ناسزا نثار این مکتب می‌کنند. در پاسخ باید گفت حتی بسیاری از نظریه‌پردازان و متفکرانی که هر کدام به نحوی در طیف فکری لیبرالیسم جای می‌گیرند در عمومی و همگانی بودن آموزش هیچ تردیدی ندارند و قاطعانه از توزیع برابر فرصت‌های آموزشی دفاع می‌کنند. افرادی مثل آمارتیا سن، محبوب الحق و جان رالز از جمله این افراد هستند. بنابراین باید به کسانی که ادعای مسلمانی می‌کنند و در عین حال نابرابری آموزشی را توجیه می‌کنند گفت حداقل از این متفکران بیاموزید!

اتمام حجت امام صادق ع درباره عدالت آموزشی!

مرحوم علامه محمدرضا حکیمی در کتابی که تحت عنوان ویژگی‌های حکومت صالح منتشر شده و در واقع بخشی از جلد نهم کتاب الحیات ایشان است حدیثی تکان‌دهنده از امام صادق ع نقل می‌کنند: نظر بعضی عالمان و معلمان این است که دانش را به فرزندان خانواده‌های ثروتمند بیاموزند و نه افراد خانواده‌های نیازمند؛ اینگونه عالمان و معلمان در قعر سوم جهنم جای دارند!

گزارش از حسین احسانی‌زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نصب تابلوی "شهدای خدمت" بر سر در کوچه‌ها +عکس
تسلیت جمعی از مقامات و سفرای فعلی و پیشین وزارت امور خارجه برای شهادت شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان
«مادورو» در گفت‌وگو با مخبر: آیت‌الله رئیسی نماد یک انقلابی تمام‌عیار در عصر فعلی بود
خاطره شنیده نشده فرمانده کل ارتش از آیت‌الله رئیسی
رضایی: شهیدان آیت‌الله رئیسی و امیرعبداللهیان با اقدامات بزرگ دیپلماسی از فاجعه جلوگیری کردند
اعلام یک دقیقه سکوت در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در پی شهادت آیت الله رئیسی
گفتگوی تلفنی وزیرخارجه عربستان با جانشین شهید امیرعبداللهیان
زمان‌بندی برگزاری تشییع شهید جمهور و همراهانشان / تبریز، قم، تهران، بیرجند و مشهد میزبان شهدای خدمت
کدامیک از ۴ اتوبان تهران به نام آیت الله رئیسی نامگذاری می‌شود؟
تسلیت شیطنت‌آمیز آمریکا در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان
زمان‌بندی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شد
اعلام عزای عمومی در ترکیه
چهارشنبه در سراسر کشور تعطیل شد
صدور مجوز حرفه‌ای AFC برای ۸ باشگاه/ استقلال و پرسپولیس جریمه می‌شوند
ویژگی‌های یک کارت ویزیت حرفه‌ای چیست؟
نکات مهم در چاپ پلات
افتتاحیه مجلس خبرگان فردا برگزار می‌شود
برنامه سطوح مهاجرتی کانادا برای سال های ۲۰۲۴-۲۰۲۶
مهره پرچی چیست؟ کاربرد‌های مهره پرچی در صنعت
نامگذاری یک خیابان به نام شهید ابراهیم رئیسی در تهران
زمان تشییع و مکان تدفین پیکر شهید آیت الله رئیسی اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top